29 de juny del 2018

INE - INSTITUT NACIONAL D'ESTADÍSTICA




Maribel Sánchez
Cesc Soriano
1r Batxillerat

El passat dimarts 17 d'abril els alumnes de 1r de Batxillerat d'Economia de l'Empresa vam visitar la delegació a Barcelona de l'Institut Nacional d'Estadística, on la Núria Pastor i l'Alícia Guinard, dues funcionàries de la institució, van oferir-nos un taller informatiu i didàctic sobre aquesta institució.

En primer lloc, i després d’haver omplert un qüestionari que ens van proporcionar, ens van explicar que l’INE es va fundar l’any 1858, i que la delegació de Barcelona és la segona més important d’aquesta institució a nivell estatal. A més, ens van informar que aquesta institució oficial és la màxima coordinadora de l'activitat estadística a l’Estat i que, tot i que depèn del Ministeri d’Economia, compta amb autonomia.

A continuació, ens van començar a explicar les funcions de l'INE, entre les quals trobem la de realitzar estadístiques oficials com l'Índex de Preu al Consum (IPC), del Producte Interior Brut (PIB) i l'Enquesta de Població Activa (EPA). Per tal que entenguéssim millor aquests conceptes, ens van posar vídeos didàctics on s’explicava com aquestes estadístiques ajuden a prendre decisions a l'administració pública, agents econòmics i ciutadans particulars en relació amb la població, l'economia i la societat espanyola. Totes aquestes i altres estadístiques es fan a partir d'enquestes presencials, per internet o per telèfon.

Algunes de les informacions que vam aprendre van ser que l' IPC és un bon indicador de la situació econòmica del país en qüestió, degut a que mesura l'augment de preus d'aquells productes més consumits pels espanyols. A part, també ens van ensenyar que hi ha diferències entre la inflació i la inflació subjacent, la qual es calcula traient dels càlculs (cistell de la compra) aquells productes frescos o més inestables, com la benzina.

Un altre concepte que vam diferenciar va ser el de l’IPC; existeixen l’IPC de cada país i l'IPC harmonitzat, que és el que es calcula segons els paràmetres de la Unió Europea.

Pel que fa a l'EPA, ens van explicar que si una persona treballa 1h/setmana, ja és considerada persona activa, dada que ens va sorprendre.

Després d'un descans, ens van explicar el funcionament de la pàgina web (www.ine.es) i altres feines que també fan, com la de coordinar el Padró Municipal i encarregar-se del manteniment del cens electoral, i ens van explicar la diferència entre les lleis de protecció de dades i la de secret estadístic; en aquesta última, no es pot violar la intimitat del participant en cap cas, en canvi, en la llei de protecció de dades es pot traslladar la informació a organismes judicials si aquests la requereixen.

Per finalitzar, vam realitzar dues dinàmiques; en la primera vam jugar a dos jocs de la pàgina web, un dels quals consistia a encertar preguntes relacionades amb l'estadística, i en l'altre, se'ns presentava un poble amb persones de diferents franges d'edat i nosaltres havíem de decidir quines estructures eren més rendibles per construir. A més, i per últim, vam fer un buidat per grups de les enquestes que havíem fet al principi de la visita i exposar els resultats de cada pregunta.

En resum, i gràcies a la visita, vam aprendre tota una sèrie de conceptes relacionats amb l'estadística i el món que ens envolta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada