30 de juny del 2016

LA PSICOLOGIA DEL CONSUM






Rajae Aoufi
Manuel Medina
1r Batxillerat

El 25 de febrer de 2016 de 12:30h a 14:00h, va venir un professor, Albert Vinyals, de psicologia del consumidor de ESCODI a fer una conferència als alumnes de 1r de batxillerat d'empresa i economia.

Ens va informar sobre: ‘’Que és la psicologia del consum?’’ Aquesta ciència social estudia com som nosaltres com a consumidors.

Vam veure que, a part de tenir en compte les variables qualitat i preu d'un producte a l'hora de comprar-lo, també ens guiem moltes vegades per les emocions...i no per la racionalitat econòmica.

Ens va fer unes proves: En una diapositiva del powerpoint que tenia preparat el professor, ens mostrava una bamba Nike negra i una altra bamba sense símbol i d’un altre color diferent a la primera, vam veure que la bamba Nike costava més. El professor ens va dir que ell treballava per Adidas, i que es basava en el consum simbòlic, perquè juga amb ‘’valors’’ de persones famoses en les seves publicitats com a manera d’expressar-nos l’esforç, el treball en equip...

Després en una altra diapositiva ens va posar un bitllet de 100€, i ens va demanar repartir-lo entre nosaltres en parelles de dos. La conclusió és que tothom volia ser just i obtenir la meitat de 100€ , ningú va acceptar menys de la meitat del 50€.

També ens va posar una diapositiva amb tres impressores de diferent preu, i només podíem veure el preu car i el preu mitjà, la majoria escollíem el preu car, per les seves qualitats, prestacions més altes, donat que per una mica més de preu podíem obtenir la millor impressora. Però, desprès ens va mostra el preu de la impressora més cara i la més barata, llavors com la diferència del preu era molt alta, llavors escollien la més barata. Això demostrava que segons els preus que ens mostrava nosaltres canviavem les nostres decisions influïts per les emocions.

Una altra prova de com les nostres decisions poden ser modificades externament mitjançant la publicitat va consistir en una diapositiva que mostra diferents caramels: primer ens va ensenyar uns caramels sense marca gratuïts i altres més bons de marca a 15 cèntims, i la majoria de nosaltres escollíem els caramels gratis; però després ens va donar a escollir entre els caramels normals, sense marca però ara valien 1 cèntim i als caramels bons, de marca a 14 cèntims, llavors la majoria de nosaltres vam escollir els caramels de marca encara que havíem de pagar per ells. És sorprenent com una petita variació en el preu pot modificar les nostres decisions!!!

Al final de la xerrada ens va mostrar una última diapositiva amb la imatge de les bambes del principi amb el símbol de marca canviat a l’altre bamba, i ens va demostrar, que ningú se’n va adonar que la primera imatge era falsa, i que el que té valor no és la bamba, sinó el símbol Nike.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada