21 de març del 2013

CONSTRUCCIÓ D'UN AUTOMATISME (EL MURÒFIL)

Mònica Pérez
Francisco Javier García
4t C ESO


Em dic Muròfil i abans que res m’agradaria aclarir una qüestió: com bé diu al títol, jo sóc un automatisme electromecànic, i no pas un robot com molts em consideren. Un automatisme són un conjunt de mecanismes que repeteixen constantment una acció i, a diferència dels robots, no tenim cap xip ni programa que ens permeti cambiar fàcilment el nostre funcionament o tasca que realitzem.

EL MEU FUNCIONAMENT:

La funció que realitzo consisteix a seguir una paret palpant-la. Això és possible gràcies a la posada en marxa alternativa (ara un i després l’altre) dels dos motors, com a conseqüència dels xocs de l’antena amb la paret.

El següent esquema mostra les connexions entre tots els components elèctrics que em formen: 


Ara, aprofundint una mica més i fixant-nos en l’esquema, puc explicar com ho faig per seguir les parets. Dividirem el meu funcionament en dues parts: la primera, quan l’antena no està amb contacte amb cap superfície i per tant, no activa el final de cursa; i la segona, quan l’antena col·lisiona amb la paret i per tant, activa el final de cursa.

En el primer cas, si m’heu connectat els diferents components tal i com mostra l’esquema, només activaré el motor dret i com a conseqüència, giraré cap a l’esquerra. En el moment en que l’antena entri amb contacte amb la paret i es produeixin les condicions del segon cas, el motor dret deixarà de funcionar i activaré l’esquerre. És a dir, començaré a girar cap a la dreta.

Si ens fixem en aquestes dues senzilles funcions i les imaginem repetidament, podrem observar el funcionament d’aquest automatisme si és col·locat al costat d’una paret o superfície plana. Podem resumir-ho dient que avanço donant “passets” al accionar els dos motors alternativament, i sense separar-me de la paret.



ELS MEUS COMPONENTS 

Les parts i elements que em formen les podem dividir en dos grups: els que formen la plataforma, i els elèctrics.

- La base de la meva plataforma és de plàstic dur i en ella estan enganxats, amb cinta adhesiva de doble cara, els dos motors amb reductora que, a la vegada, estan acoblats a les rodes. A més a més, per mantenir el meu equilibri i evitar que la part davantera s’enfonsi massa, tinc una roda boja que pot girar en tots els sentits. També, com a part mecànica de la meva estructura, podem afegir el filferro que hem utilitzat com a antena de l’automatisme.

- Referint-me a les parts elèctriques, podem distingir el final de cursa, el Porta-piles, l’interruptor, i finalment, els cables, que serveixen per unir les diverses peces.

La connexió entre aquests diversos elements és força senzilla (s’ha mostrat anteriorment a l’esquema de les connexions):

El final de cursa està connectat als dos motors i a més a més, incorpora un tros de filferro que actua com a antena de l’automatisme, la qual permet activar i desactivar el circuit depenent si està o no amb contacte amb la paret.

El Porta-piles (de dues piles de 1,5V) està unit a l’interruptor i també amb els dos motors. Les piles són els elements que proporcionen l’energia suficient per a que l’automatisme pugui funcionar. Finalment, l’interruptor serà el que ens permeti activar o desactivar manualment tot el circuit, i està connectat al Porta-piles i al final de cursa.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada