20 de juny del 2013

IDENTITATS ADOLESCENTS

Belén Vega
Professora de Pedagogia Terapèutica
Fotografies Sílvia García Psicopedagoga

La vida bull cada dia a l’institut, l’energia desbordant dels adolescents envaeix cada racó de l’edifici: corredisses, activitat frenètica amb els mòbils, el grups d’amics que xerra, amigues que xiuxiuegen, llibres a la mà, i altres, simplement observen. Són estampes reconeixedores i quotidianes.

L’adolescència -uns l’estan travessant, d’altres, fa temps que la vam viure, però està tan present en la nostra vida!-, és una etapa vital, difícil i apassionant que comporta creixement, canvi, dolor. Es deixa de ser infant per sempre més –tot i que queda sempre alguna resta infantil-, i s’inicia un nou camí en el qual un s’enfronta a qüestions vitals que tenen a veure amb la sexualitat i la mort. En l’adolescència, el jove pren la consciència de què és mortal, de què la vida és un trajecte amb un principi i un final.

És clar que a l’adolescència passen moltes més coses: un té conflictes i malentesos amb els pares; els amics comencen a ser molt importants i es passa moltes hores amb ells; un comença a créixer, a comprometre’s i a responsabilitzar-se, i també a pensar en el seu futur. I en aquest travessia, l’adolescent pot trobar-se paranys com les drogues i mantenir conductes de risc que poden acabant arruïnant la seva vida.

Amb la creença de què el coneixement, la reflexió sobre un mateix podia ajudar els nois i les noies, ens vam aventurar a fer el projecte Qui som, d’on venim, què volem fer?

Només ens centrarem en la primera part que tracta sobre la identitat. Cadascú dels alumnes, aprofundint en major o menor mida, va realitzar les diverses activitats: una de les primeres, va ser una Presentació de la seva persona elaborant primer un guió i, posteriorment, gravant un senzill vídeo que mostrava alguns aspectes d’ells (nom, edat, hobbies, mascotes, etc.); una altra, la realització d’un eix cronològic conjunt i individual on assenyalaven els esdeveniments essencials de la seva vida; més tard, van escriure la seva biografia; a continuació, van fer una reflexió de com són, a partir d’uns tests de personalitat; en relació amb l’anterior exercici, van dur a terme l’activitat Com em veuen els altres i, finalment, van creat un collage que resumia part del treball fet i que ha decorat l’aula aquest darrer temps.

En definitiva, volem mostrar-vos alguns dels treballs realitzats per l’alumnat de 3r C. Els professors que els hem acompanyat estem convençuts de què han fet un bon treball i els ha permès conèixer-se una mica més i relacionar-se millor.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada