El curs passat, un equip divers de persones vinculades al centre va portar a terme una experiència formativa innovadora basada en l'APRENENTATGE-SERVEI.
Aquesta iniciativa, que es va realitzar gràcies a la col·laboració del Centre de Recursos Pedagògics de Sant Adrià de Besòs i del Departament d'Ensenyament, va comptar amb el reconeixement de la Fundació Bofill i va ser presentada públicament a l'acte d'inauguració del curs 2012-13 a la Biblioteca Font de La Mina.
Tot seguit us oferim una breu descripció de l'experiència.
GUIA
DEL INSTITUT MANUEL VÁZQUEZ MONTALBÁN
I DE
SANT ADRIÀ DE BESÒS.
El
projecte s’inicia el curs 2010-11 amb la creació d´un grup de
treball i l’assessorament de la Fundació Bofill en la realització
de projectes d’Aprenentatge-Servei (APS). Aquesta formació es va realitzar gràcies al Centre de Recursos Pedagògics de Sant Adrià de Besòs i al Deparatament d'Ensenyament.
El fet
que el grup estigués constituït per diversos departaments
(tecnologia, ciències naturals i orientació) ens va facilitar un
enfocament i tracte més interdisciplinar.
D’una
pluja d’idees de projectes a desenvolupar escollírem realitzar
una guia turística de la nostra ciutat, Sant Adrià de Besòs.
Aquest tema ens permetia complir diversos objectius:
- Fomentar la pertinença a la seva localitat
- Aprendre d’una manera més activa, rica i motivadora.
- Oferir un servei a la comunitat.
El grup
d’alumnes que ha desenvolupat el projecte formava un grup classe de
quart força divers i heterogeni quant a procedència, interessos i
coneixements previs.
Abans de ficar-nos amb
la guia turística del municipi i, a tall de pràctica inicial, vàrem
elaborar, en format tríptic, una guia de l´institut. Aquest tríptic
informatiu del centre s’ha utilitzat després per donar a conèixer
el centre a l’alumnat i famílies que s´incorporen de nou (ja
sigui per matrícula viva o a 1r d’ESO).
Els mateixos alumnes
del grup s’han encarregat de fer l’acollida de tot l´alumnat
nouvingut al centre des del segon trimestre i han fet d’alumnes
acollidors pels nois i noies de sisè en les jornades de portes
obertes.
La valoració d’aquest
projecte ha estat molt positiva per part de tothom; els nostre
alumnat s’ha sentit orgullós i útil i l’alumnat de nova
incorporació ha estat millor acollit.
Una
vegada acabàrem el tríptic vàrem començar amb la guia turística
de Sant Adrià de Besòs. El nostre objectiu era doble: realitzar uns
recorreguts temàtics i fer de guies a l’alumnat de les escoles de
primària. Cal dir que aquesta segona fase no l’hem desenvolupat al
llarg del curs 2012 – 2013.
El
recorregut que hem desenvolupat s’ha plasmat en un DINA-3 per les
dues cares. A la primera s’hi pot trobar un mapa, un recorregut i
una foto dels diferents elements destacats de Sant Adrià. A la banda
de darrera s’hi pot trobar informació bàsica del municipi i de
cadascun dels punts assenyalats al mapa.
Malgrat
no haver pogut realitzar tot el treball pensat inicialment, el
professorat sí va fer les programacions de diferents àmbits que
volíem treballar: àmbit històrico-artístic, industrial, natural,
educatiu, institucional-entitats i oci.
Algunes de les
activitats que hem desenvolupat són:
- Recerca d’informació a internet, en llibres i preguntant a experts dels temes en qüestió.
- Entrevistes a tècnics de l’Ajuntament.
- Excursions per conèixer millor la ciutat.
- Enquestes per saber que opinava la població.
- Fotografies per posar a la guia.
- Diari de Treball per recollir allò que anaven fent.
- Xerrades de persones externes com les del grup Dones de Futur que van fer una proposta d´itineraris per Sant Adrià i de Jordi Vilardell, historiador de Sant Adrià.
- Fris cronològic per situar els diferents esdeveniments de la història de Sant Adrià.
- Descripció i elaboració d’informació.
- Treball en grup
- Edició de vídeo.
- Tríptic del nostre Institut
- Acollir a nous alumnes a l’INS
- Participar a les Jornades de portes obertes.
Valorem aquesta
experiència com a molt positiva. És cert que no hem pogut
aconseguir tots els nostres objectius inicials, però si no ho hem
fet ha estat perquè hem aprofundit en elements nous que han anat
sorgint. L’any vinent un grup de tercer d’ESO seguirà
desenvolupant aquesta feina.
Creiem que és una
experiència que poden dur a terme altres centres educatius.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada